Konst eller klotter- Var går gränsen?




Överallt man går kan man se konst. I arkitektur, planerade trägårdar eller en designad lyktstolpe. De är saker som någon har skapat för att de ska vara klädsamt för ögat. Vardagliga saker är oftast väldigt neutrala, för att funka för alla människor. Ni kanske inte tycker att de är konst men för mig kan jag se konst i tunnelbanenergångarna i paris som är utformade i vacker jugendstil.
Någon har gjort något för att de vardagliga sakerna ska bli lite speciella.
Sen finns det ju saker som bara är där för sitt syfte och ingen har lagt någon tanke i att de ska vara ett äpple för ögat. 
Det jag vill komma till är gatukonst. Gatukonst är den mest missbrukade konstformen i alla kategorier enligt mig. 
Jag tycker att alla har rätt att uttrycka sin åsikt och utföra konst. MEN när man bara gör det för att sabotera eller för att det är kul att ta fram sprayburken och spraya lite varsomhelst utan någon direkt mening. STANNA HEMMA på ditt pojk/flickrum och spraya på dina egna väggar. Jag har haft den här diskutionen med graffare och "graffare" som säger att de lämnar sitt märke så folk ska uppmärksamma dem. De pissar ut sitt revir som en hund ungefär.
Vad är syftet med det? Vill ni ha min åsikt lämna er tag under er målning istället. Finns ingen anledning varför ni ska gå runt med en spritpenna eller sprayburk och tagga. Absolut ingen. Ingen kommer lägga märke till er mer än att de undrar vilka idioter som går runt och klottrar på varenda elskåp de ser. Lämna iställer er tag under ert verk så kommer folk lägga märke till er. De får en chans att välja vad de gillar och inte gillar och om de gillar det. Kommer de komma ihåg er namnteckning. Utan att den behöver stå på deras sopkorg utanför huset.

Det kommer aldrig att se fint ut med dina tags längst alla fönster på ett hus.
Det värsta absolut värsta är när man tror sig vara mycket större än alla andra och måla ett nazistiskmärke över en hel väg. Det finns inget konstsyfte med det. Absolut inget.

Graffiti däremot är en annan femma, måla i tunnlar och på spårvagnar de gör mig glad att se konst lite överallt, men snälla tänk igenom ert arbete, måla en skiss, fundera över färger.
Gör som alla andra konstnärer och tänk igenom först vad ni vill framföra.

Annars kära peeps klassas det som klotter på din farmors egendom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback