Stavpoliser



I min blogg får man stava hur man vill.
Det finnns många stav-poliser ute på nätet.
Visst jag tycker man ska tänka på meningsuppbyggnad, stavning och grammatik om man skriver ett debattinlägg, tänka på(!)
Men jag är inte den som sitter och letar fel eller egentligen bryr mig så mycket om man råkar sätta ett Ä istället för E eller glömt stor bokstav, jag gör det själv förjämnan. Jag förstår vad den andre personen menar i alla fall, och det är det viktiga, jag läser hellre en fångande text med massa stavfel än en platt text som är korrekt skriven.
Jag tar nog extra illa upp pga att både min far och bror är dyslektiker och fått tampas med oresonliga lärare och ett dåligt självförtroende pga att man kanske inte vill läsa högt i klassen för att alla bokstäver kastas om i ett anda virrvarv och räknas blir anskär eller när man får i uppgift att skriva en historia på 5 sidor och inte får fram ett ord bara för att man inte litar på sig själv.
Att komma igenom ett halvt A4 är lika jobbigt som att skriva en tenta på 4 timmar.
Min far struntade i skolan, tog sin egen väg, förlita sig till datorers rättningsprogram, gav sig an ett väldigt komplicerat sätt att läsa, han gör nämligen om orden till bilder, så när han läser ser han bilder istället för bokstäver. Han kan tala för sig själv, han är väldigt auktoritär utåt och väldigt anpass bar. Det har funkar för min far, han har toppjobb och jobbar utomlands, tjänar bra med cash.
Men min bror kan inte hoppa av skolan bara sådär. man kan inte det på samma sätt som förut.
Min bror är den människa som står mig allra närmast i hela världen, jag har suttit långa lååånga kvällar med honom, trugat igenom läxor. Andra skulle tro att han bara skiter i saker, men det ligger mycket djupare rotat än så. Han lägger ner tid på arbeten så han borde få mvg men han kan bara få g-.
Han kan ju lika mycket som en mvgelev men han kan inte formulera det, han kan inte skriva långa svar på en fråga, för han kan inte se orden sätta ihop dem, forma dem.


Är det rättvist? Känner ni för att rätta honom om han skulle ta sig mod att skriva ett inlägg?
Även om det var något vettigt och genomtänkt. Är du mer intelligent än honom på grund av att du lärt dig att sätta den rätta bokstaven efter den andra?









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback