Mord på bästa sändningstid




Part 1

Läste precis om en grabb som öppnat eld mitt i ett köpcentrum och börja skjöta hejvilt.
5 Personer dog pga honom.
5 personers nära och kära lider just nu något otroligt, USA rasar så klart.
Hur kan man döda oskyldiga människor? Vad är det som får en människa att sjunka så lågt att man tycker sitt egna liv är värt mer än någon annans? För det är det man gör, man höjer sig över alla andra, när man bestämmer sig för att döda en annan person.
Det är precis vad man tränas till när man kommer in i militären, mitt liv är mer värt än ditt.
Bush skickar trupper efter trupper, för att kriga och rädda människor. Att döda för att rädda kommer aldrig gå ihop, det har aldrig gjort och kommer aldrig göra. Hela tiden rycks människor ifrån livet på jorden och från sin familj pga, vadå egentligen?
Deras död ska få oss att uppnå fred?
Kan man uppnå lycka genom att döda?




Part 2


Är det bra att det finns dödstraff? Då kan vi döda de dumma snubbarna som Saddam.
Men jag har 2 för mig ganska stora motsättningar emot dödstraff.
- Vi gör samma sak som grabben som skjöt de 5 personerna i köpcentrumet, vi höjer oss högre än den andre personen, men ändå lika lågt. Vi gör samma sak mot honom som han gjorde mot de döda.
Är de vi eller han som dödar?
De är båda.
- Vi har ett straff som vi inte vet något om, vi har ingen kontroll över döden, vi vet inte vad som händer. Personen kan leka inte-nudda-golv hemma hos lucifer, eller så kanske han föds om som en näbbmus, kanske är han din lillebror.

Jag säger inte att han inte ska gå ostraffad från sitt brott. Låt honom inse istället vad han gjort, låt honom sitta hela dagarna i sin ensamhet, begrunda vad han gjort. Någongång kommer han komma till sin insekt. Det kommer vara ett värre straff en döden. (vitt jag vet)



166045-27

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback