Min norske



Ja min norska är ju kanske inte den bästa.
Om jag inte är lite på kanelen.
Man kan ju säga att denna språkbarriär orsakar en aningens problem.
Jag har alltid avfärdat norskan med en handvinkning och fnyst lite så där (ni vet som man hatar när någon gör, nevärderande och barnsligt) Har nu insett att jag spenderar de mesta dagarna i en norskbubbla där jag funderar på vad olika norska ord betyder.
Detta komemr sig självklart av att jag nu sitter och söker jobb och försöker komma på vad miljöarbeider och jordmor är, jag menar jordmor skulle jag ju kanske kunna vara om jag bara fatta vad det var för något.
Nu börjar jag känna att det är oerhörd slöseri med tid att sitta och fundera.
Efter som Norrmännen kan både svenska och engelska så borde jag i all min okunskap lära mig en aningens norska, detta språk jag avärdat med en handvinkning har blivit min värsta fiende. Och som ni vet ska man "hålla sina vänner nära men sina fiender närmre. Därför ska jag beställa hem ett norsk lexikon och börja plugga.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback